Followers

Monday, September 14, 2009

Siapakah Calon PM Dalam Pakatan Rakyat?


Kita mula dengan Anwar Ibrahim, Ketua Umum yang tidak punya parti politik. Pernah jadi TPM. Punya kekuatan politik. Ada charisma untuk mengumpul orang. Mahukah kita seorang PM yang bekas banduan? Seorang PM yang lepas atas kes liwat kerana teknikaliti? Seorang yang DNA darinya terjumpa di dubur Saiful Bahari?

Siapa dalam pucuk kepimpinan PKR? Wan Azizah? Tidak pernah ada pengalaman mentadbir. Hanya proxi/orang suruhan suami dan dimarah herdek terbuak oleh suami. Bolehkah jadi PM?

Timbalan Syed Hussein Ali? Seorang akademik yang melihat dunia dari buku. Bertanding pilihanraya tidak pernha menangdan terkini tidak cuba pun bertanding.

Naib President PKR Azmin Ali? Mungkin ada kewarasan politik. Terakhir hanya seorang Setiausaha dan Pembantu untuk Anwar Ibrahim semasa dalam kerajaan. Cukupkan untuk mentadbir negara? Apa kebolehan Azmin? Jangan lupa kontroversi Azmin mengenai isterinya.

Jeffrey Kitingan? Bolehkah percaya orang yang mahu keluarkan Sabah dari Malaysia.

Khalid Ibrahim? Lihat apa jadi dengan Selangor?

Setiausaha Agung Salehuddin Hashim? Maki hamun pandailah. Tian Chua? Stuntman bolehlah. Gobala Krishanan atau Sivarasa? Hanya troublemaker.

Kita beralih kepada DAP. Lim Kit Siang? Sudah terlalu tua. Pandai mengkritik tetapi tahukah mentadbir? Bolehkah dia berubah ddari midna seorang pembangkang yang tahu menyalahkan orang lain dari mengambiltanggungjawab.

Karpal Singh? Menjerit dan melawan memang hebat. Kesihatan tiada ada, tak ada keupayaan untuk lakukan tugas sebagai PM terbatas.

Lim Guan Eng? Kg Buah Pala tak boleh settle. Peniaga Melayu berniaga pun boleh flip flop. Isu Majlis tempatan pun tak boleh aur dengan harmoni. Apa yang jelas telah ia lakukan untuk rakyat Pulau Pinang? Salahkan kerajaan lama?

Selain dari tiga ini, tak ada boleh menyerlah jadi pemimpin? Ronnie Liu? Lingkup Malaysia. Ngeh atau Nga? Dua bulan lingkup dan jatuh kerajaan.

Kita alih ke PAS.

Nik Aziz dan Hadi? Sebagai Menteri Besar pun tak menyerlah. Dapat jawatan atas jawatan dalam parti yang mengagongkan ulamak. Kedua-dua tak ada kebolehan untuk fahami isu pentadbir negara.

Siap profesyenal yang boleh? Betulkah mereka ini profesyenal? Nasaruddin? Bekas pensyarah yang masuk politik. Tidak pernah pun menjadi exco negeri. Bagaimana nak jadi PM.

Husam? Baru setakat exco negeri kanan. Cerita sudah macam-macam. Kepakaran dalam mengagih permit balak tidak cukup untuk peringkat negara. Menjangkaui kebolehannya.

Mat Sabu? Buat lawak dan bersyarah bolehlah. Syarahan PAS penuh spin dan permudahkan perkara kompleks. Pahamkah Mat Sabu isu-isu kompleks? Normah dia faham

Kita tengok Naib Presiden?

Ibrahim Che Man? Pendakwah dan penyarah ugama bolehkah perintah negara dan beri kepimpinan. Ajak ambik air sembahyang bolehlah.

Salahuddin Ayub? Tak pernah jadi exco pun. Macma mana nak jadi PM?

Mahfudz? Dalam kepala dia ada otak ke?

Mari kita bincang-bincang dan tanya diri kita. Adakah seorang yang layak dan mampu jadi PM dalam Pakatan Rakyat???- (Di petik dari Blogsite Unspinners)

1 comment:

  1. wallahu'alam..

    sape la nk jdik..

    just bdoa moga2 mlysia x hncur je..

    ReplyDelete