Followers

Wednesday, March 10, 2010

Tiga Projek jalan raya luar bandar siap dibina

LEDANG: Tiga daripada sembilan projek pembinaan jalan luar bandar dan jambatan yang diluluskan oleh kerajaan pusat untuk kerajaan Negeri Johor dalam Rancangan Malaysia Ke-9 telah siap dibina, demikian kata Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan, Kerjaraya dan Kemudahan Awam Negeri Johor, Dato' Ahmad Zahri Jamil.

Tiga projek yang berjaya disiapkan ialah pembinaan jalan Parit Maimon, Batu Pahat; jalan dari Central Paloh ke Paloh, Kluang; dan menggantikan jambatan Sungai Yah yang menghubungkan jalan dari Nyior ke Chamek, Kluang.

Projek-projek yang masih dalam pembinaan ialah pembinaan jambatan menghubungkan jalan Parit Haji Salleh ke jalan Parit Buluh, Mukim 5, Batu Pahat; jalan dari Redong ke Selancar (Pahang); jalan dari pekan Renggam ke Felda Ulu Belitong, Kluang; jalan pintas dari Sengkang ke Felda Inas, Bandar Tenggara; membina jambatan dan jalan dari Bukit Kepong ke Felda Maokil, Ledang

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan, Kerjaraya dan Kemudahan Awam Negeri Johor, Dato' Ahmad Zahri Jamil.
Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perasmian Jalan Sengkang - Kampung Teratai, yang dirasmikan oleh Menteri Besar, Dato' Abdul Ghani Othman, di sini, Sabtu lalu.

Menurut Ahmad Zahri, projek yang dibina melalui peruntukan Kementerian Kemajuan Luar Bandar itu dipantau secara berterusan bagi memastikan rakyat menikmati usaha yang dilakukan oleh kerajaan dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat.

Katanya lagi, bagi menentukan cadangan jajaran jalan, Jabatan Kerja Raya (JKR) telah mempertimbangkan beberapa faktor seperti menggunakan sebanyak mungkin rizab jalan berturap di samping mengurangkan jumlah keluasan pengambilan balik tanah.

"Turut diberi perhatian adalah kawasan yang dianggap sensitif oleh penduduk setempat seperti rumah ibadat, tanah perkuburan dan sekolah di samping mengurangkan kos pembinaan secara keseluruhan," katanya.

No comments:

Post a Comment