Followers

Thursday, October 28, 2010

Orang Asli terus diberi bantuan

KOTA TINGGI 27 Okt. - Warga Orang Asli keturunan Jakun di tiga kampung di sini amat mengalu-alukan kehadiran dermawan termasuk jabatan kerajaan dan swasta untuk membantu meringankan beban kehidupan mereka.

Ketika ditemui Utusan Malaysia baru-baru ini, mereka amat mengalu-alukan sebarang program bantuan untuk menampung keperluan harian mereka, di samping banyak ilmu kehidupan yang boleh dikongsi bersama.

Hakikat itu dinyatakan sendiri oleh Tok Batin, Kampung Sayong Pinang, Antoi Mabot, 60, yang menyifatkan kehadiran dermawan telah banyak mengubah kehidupan penduduk di kawasan itu.

Kata Antoi, banyak kemudahan yang diberikan di kampung itu seperti elektrik, air paip, padang permainan, sekolah rendah, balai raya dan kemudahan lain.

"Yang kami merasa bertuah dan bersyukur, kini sebanyak 12 penduduk mendapat rumah di bawah Program Pembangunan Rumah Termiskin (PPRT), yang membolehkan mereka tinggal dengan selesa.

"Kami mengharapkan lebih banyak lagi rumah seumpama itu dibina demi keselesaan penduduk di sini," katanya.

Antoi turut mengakui warga penduduk di situ turut mendapat perhatian yang istimewa dari Ahli Parlimen Tenggara, Datuk Halimah Mohamed Sadique yang kerap meninjau masalah penduduk kampung itu.

Baca sterusnya di Utusan Malaysia

1 comment: